2009. szeptember 22., kedd

Mustag történelem


Az első prototípus 1962 szeptemberében készült el és rögtön megnyerte mind a nagyközönség, mind a Ford vezetőségének a tetszését. Ennek a kocsinak azonban még nem sok köze volt az igazi Mustanghoz; a lapos, nyitott alumínium karosszériát Watkins Glenn tervezte (akiről azóta versenypályát neveztek el), a kölni Ford Taunus 12M típusból átvett 106 lovas motor pedig az autó farában kapott helyet. Arra azonban jó volt, hogy a Mustang típusnevet bedobja a köztudatba.


Az 1963-ban bemutatott második prototípus már nagyon hasonlított a sorozatgyártású autóhoz.
Az első Mustang 1964. március 9-én gördült le a gyártószalagról. április 17-én, az első bemutatási napon a jól megtervezett reklámkampánynak köszönhetően 22.000 darabot adtak el egy nap alatt.


A neked tervezett autó - A szegény ember Thunderbird-je - ezzel a szlogennel kínálták, és ez igaz is volt, olcsó árának köszönhetően jóval többen meg tudták fizetni, mint a Corvette-t, vagy a Thunderbird-t. Az alapár 2372 dollár volt és 70 féle extra közül lehetett választani. Persze nem véletlenül volt ilyen olcsó, hiszen a sportos karosszéria ellenére a kocsi a nagy szériában gyártott Falcon alvázára és műszaki alapjára épült.

A gyártás megkezdése után egy évvel már több, mint 400.000 darab "póniautó" szaladgált Amerika útjain. A motorválaszték kezdetben három motorból és négy teljesítményszintből állt: az alapmotor egy 2.8 literes, 100 lóerős soros hathengeres volt, aztán jött egy 4.3 literes V8-as 164 LE-vel, végül pedig a 4.7-es (vagy ahogy Amerikában jelölik 289 köbhüvelykes) V8-as 210 és 271 lóerővel.
1965-ben a Convertible és Coupe változatok mellé megjelent a Fastback Coupe. Ez utóbbi alapján építette meg Carroll Shelby, az AC Cobra legendás megalkotója a Corvette ellenfelének szánt Mustang Shelby 350 GT változatot. A kocsi motorja a 4.7 literes V8-as volt, de annak teljesítményét Shelby 306 lóerőre tornázta föl. A 350 GT az eredeti dobfékek helyett tárcsafékeket kapott, a futóművet megültették és előre állítható lengéscsillapítókat építettek be. Ebből a változatból a '65-ös év folyamán 562 darab készült, ebből 12 volt speciális versenyváltozat.

 
 
1966-ban nem sokat változtattak a Mustangon, csupán több króm került a hűtőrácsra és a választható extrák listája is kibővült; pl. a vásárlók 34 féle utastérszínből válogathattak. Megjelent a 350 GT-H, amit a Hertz-autókölcsönző részére szállítottak, valamint Shelby elkészített hat darab 350 GT Convertible modellt, amelyek soha nem kerültek forgalomba, ezeket barátai számára készítette.
 
 
Az 1967-es évben átalakították a Mustangot. Megjelent a típusban az első big-block, a 390-es (6.4 literes) 320 lóerővel. A szériamodellek is tárcsafékeket kaptak, a régi 3 és 4 sebességes automatát felváltotta az új FMX sebváltó. Shelby kihozta a brutális GT 500 modellt, amelybe a 427-as (hétliteres), 355 lóerős big-block-ot építette be.
1968-ban szériaként AM/FM rádiót is beépítettek a kocsiba. Megjelentek az USA különböző régióiba szánt speciális változatok, mint például a California Special, vagy a kissé magasabb felépítésű High Country Special. Ettől az évtől kezdve Shelby Mustangjai megkapták a "Cobra" nevet és megjelent a GT 500 KR (King of Road, vagyis az Utak Királya) verzió, ami a 428 Jet Engine-t kapta meg.


 
1969-ben megszűnt a Fastback változat, helyét a SportsRoof vette át. Két új motor jelent meg: a takarékos, soros hathengeres 250-es (4.1 literes) és a V8-as 351-es (5.8 literes). Megjelent a Mach1 változat, melyet a hangsebesség mértékegységéről neveztek el.


Ez volt a Shelby Mustangok utolsó éve. Azért fejeződött be a Shelbyk gyártása, mert a Ford kijött saját tuning verziójával, a Mustang Boss-al. Ebbe a kocsiba a 302-es motor megvadított, 290 lovas változatát szerelték be. Az év végén jelent meg a Boss Mustang 429, amit a NASCAR túraautó verseny számára építettek.

 
1971-ben radikálisan megváltoztatták a Mustangot. Az autó végképp elvesztette kompakt jellegét; igazi benzinfaló monstrummá vált. A hathengerest és a 428-ast törölték a motorkínálatból. Megjelent a Boss 351 ami 330 lóerős volt, a Boss 429 teljesítményét 370 LE-re emelték
 
1973 volt a "nagy" Mustangok utolsó éve. Különösebb változtatásokat nem eszközöltek a modellsorban. Az olajárrobbanás végképp betett ezeknek a benzinpusztítóknak, a hetvenes évek közepén teljesen megváltozott a Mustang arculata.



A Mustang II kisebb lett méreteiben és motorikusan is; a '74-es Mustang Ghia változatban 2.8 literes, 106 lóerős V6-os teljesített szolgálatot, a '75 Mustang II Mach1-ben pedig egy 2.3-as négyhengeres! Persze azért a hetvenes években is volt izmos változat; ez pedig nem volt más, mint a legendás Mustang II Cobra II. Ennek már a nagy elődökhöz méltó ötliteres, V8-as erőforrása volt, 140 LE-vel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése